LITOGRAF: kreatívne etikety nás bavia

| 8 apríla 2022

Nápadité etikety si vyžadujú kreatívne nástroje zušľachťovania. Svoje o tom vie aj Litograf, jedna z najväčších polygrafických spoločností na Slovensku špecializujúca sa na etikety. Ako prvý na Slovensku využívajú vlajkovú loď z dielne Konica Minolta - MGI JETvarnish 3D vo formáte roll to roll.


Litograf na tlačiarenskej scéne figuruje od roku 1992, po roku 2008 ako súčasť koncernu štyroch talianskych a jednej slovenskej firmy. Litograf sa sústreďuje na tlač a zušľachťovanie etikiet pre najrôznejšie odvetia. Medzi bohaté referencie patria známe potravinárske firmy či výrobcovia výživových doplnkov, drogérie alebo alkoholu.  Ako prvá firma na svete využívala tlačovú technológiu roll to roll na zariadení bizhub PRESS C71cf od Konica Minolta. Záujem o digitálne dokončovanie a digitálne zušľachťovanie etikiet prinútil Litograf hľadať na trhu opäť niečo výnimočné. Voľba bola jednoznačná  - MGI JETvarnish 3D v prevedení roll to roll opäť od Konica Minolta.
Novinka MGI JETvarnish 3D WEB je dokončovacie UV zariadenie určené na parciálne 2D alebo 3D lakovanie pomocou injektových hláv Konica Minolta. „Na Slovensku ako aj v Čechách aktuálne túto technológiu vo forme roll to roll nemá žiadna iná spoločnosť. Existujú hárkové prevedenia tohto zariadenia, ktoré sú už etablované u slovenských aj českých spoločnostiach, ale roll to roll variant je vhodný práve na etikety na ktoré sa Litograf sústreďuje,“ konštatuje Peter Lauko, obchodný manažér pre produkčnú tlač Konica Minolta Slovakia. Vďaka tomuto dokončovaciemu a zušľachťovaciemu zariadeniu dokáže Litograf ponúknuť zákazníkom pridanú hodnotu. Etiketa je tak na prvý pohľad pútavejšia, krajšia a dokáže tým efektívnejšie aj výrobok predať.


Rovnaké a pritom iné
Výhoda dokončovacieho zariadenia MGI JETvarnish 3D je v tom, že na 2D, alebo 3D lakovanie sa používajú rovnaký lak, bez ohľadu na použitý tlačový substrát, alebo na výšku samotného laku, ciže 2D alebo 3D prevedenia. Lak je taktiež výborne kompatibilný s výtlačkami z  flexotlače, ofsetu alebo digitálnej tlače. „Do stroja môžeme dať najrôznejšie výtlačky. Nezáleží na tom či ide o digitálnu, alebo napríklad flexotlačovú zákazku. Kvalita tohto riešenia je aj vo zvýšenej odolnosti konečných výtlačkov či flexibility lakov na špičkovej úrovni,“ konštatuje Jaroslav Vidra zo spoločnosti Litograf. Medzi ich najnovšie referencie patria trojvrstvové etikety s 3D razbou, ktoré sa digitálne vytlačili, digitálne spracovali a rovnako aj zušľachtili. Nikde v Európe sa aktuálne nevyrábajú etikety v kombinácii všetkých týchto technológii dohromady tak, ako to robí práve Litograf.


Do 5 pracovných dní
Pre roll to roll novinku z dielne Konica Minolta nie je žiadna zákazka malá ani príliš veľká. Priemerná zákazka spoločnosti Litograf na tomto zariadení je zväčša v rozmedzí 700 – 800 metrov z jedného druhu a bez zmeny dát. Veľké objemy sa dajú robiť aj s touto novou technológiou. Dokazuje to aj zvládnutá 12 kilometrová zákazka.  Prednosťou MGI JETvarnish 3D je nielen to, že zvládne veľké zákazky, ale to, že na jednej etikete sa dá variovať rôzna výška laku, alebo razby. Etiketa tak získava úplne iný dojem, ako keď je razba len v jednej výške.  Čerstvou referenciou Litografu je aj známe slovenské vinárstvo, ktoré dlhé roky tlačilo etikety v konkurenčnej tlačiarni. „Pripravili sme im nový dizajn etikiet a nátlačky ako budú vyzerať priamo na fľašiach. Firma bola nadšená a dnes tlačí etikety v novom dizajne už u nás. Využíva pritom rôzne typy 3D lakov a razieb. Rozdiel je na prvý pohľad obrovský,“ konštatuje Jaroslav Vidra. Novou technológiou sa zrýchlila aj rýchlosť výroby  a tým aj čas dodania zákazky. Oproti klasickému lakovaniu je MGI technológia 3 až 4-krát rýchlejšia ako klasická sieťotlač. Rovnako aj razba je rýchlejšia (2 až 3-krát) keďže sa razba je inline súčastou stroja. Okrem toho sa prestoje na prípravu a realizáciu zmenšili na minimum. Litograf aktuálne dodáva etikety do 5 pracovných dní. Ak je to nevyhnutné aj skôr. Podľa slov majiteľa tlačiarne vedieť sa prispôsobiť aktuálnym potrebám trhu je totiž polovica úspechu.


Šetrenie nákladov
Klienti pri návrhu a realizácii etikiet môžu ušetriť tisícky eur. Pri digitálnom zušľachtení totiž odpadávajú vedľajšie náklady súvisiace s výrobou štočkov či sít na parciálne lakovanie. „Bez vedľajších nákladov vytvoríme pre klienta niekoľko verzií etikiet. Spolupracujeme pritom s veľkými grafickými štúdiami v Čechách ako aj na Slovensku. Z niekoľkých verzií si klient zaručene vyberie,“ konštatuje Jaroslav Vidra. Dôkazom je aj známy výrobca alkoholických nápojov. Na začiatku si nebol istý ako budú nové etikety vyzerať. Tým, že Litograf pripravil niekoľko verzií náhľadov ušetril klient niekoľko tisíc eur, ktoré by inak minul na vedľajších fixných nákladoch spojených s prípravou na konvenčných technológiách. Podľa slov Litografu sa občas objaví  klient, ktorý vyžaduje aj 7 verzií náhľadu. Moderné technológie to však umožňujú a postupne sa za pomoci šikovného grafického štúdia dopracuje klient k bezchybnému dizajnu. Takýto náhľad pritom môže isť priamo do výroby. Šetrí sa tak čas, rastie flexibilita, efektívnosť výroby ako aj spokojnosť zákazníkov.


Servis na nezaplatenie
Litograf má vo svojom portfóliu produkčné a dokončovacie zariadenia najrôznejších značiek.  Vie tak porovnávať kvalitu strojov ako aj ich servis.  Jedna vec je totiž kúpa stroja a druhá jeho obsluha, servis počas nasledujúcich niekoľkých rokov. „Konica Minolta má na slovenskom trhu najlepší servis. Majú obchodné zastúpenie na Slovensku a tak veľmi dobre poznajú problémy domáceho trhu. Rovnako je dôležitá marketingová a obchodná podpora,“ konštatuje Jaroslav Vidra. Z vlastných skúsenosti vie, že výrobca zariadení, ktorý nepozná domáci trh a nemá dostatok technikov nemôže poskytnúť bezchybný servis, ktorý sa pri takýchto zariadeniach očakáva.


Pre najrôznejšie substráty
Príchod nového zariadenia neznamenal obmedzenie možnosti zušľachťovať niektoré typy substrátov. Skôr naopak. Litograf napríklad zaznamenal zvýšenú produkciu etikiet na polypropylény. Na tento materiál sa dá totiž aplikovať 3D razba s výbornými konečnými výsledkami. Inak polygrafická firma využíva všetky klasické hladké, štruktúrované materiály, natierané či nenatierané papiere alebo plasty. Pri nenatieraných médiách že použitý materiál sa na začiatku procesu zušľachtenia uzavrie, aby mal menšiu savosť  a UV lak tak mohol ostať na povrchu. Na starosti to má zabudovaná flexo jednotka priamo vo vo vnútri stroja MGI. Výsledkom procesu je zároveň podobný ochranný efekt ako lak. Etikety sú pritom odolnejšie voči poškodeniu a vlhkosti.


Zmenu si pochvaľujú
Grafické štúdio Litografu aktuálne zamestnáva 5 grafikov. Všetci sa orientujú jednak na klasické ako nové technológie. Na začiatku Jaroslav Vidra neskrýval obavy: „Bál som sa, ako si grafici ako aj operátori zvyknú na novú technológiu a softvérovú aplikáciu. Stačilo niekoľko dní a moje obavy zmizli. Novinka má totiž naozaj intuitívne ovládanie. Stroj má ovládaciu jednotku na oboch koncoch.  Operátor tak môže plnohodnotne pracovať v oboch pozíciách a súčasne aj presne vidí, čo sa práve na stroji deje.“ Za výhodou považuje aj to, že operátor nemusí byť nutne vyštudovaný polygraf. Stačí mať pozitívny vzťah k softvérovým aplikáciám, preferovať inovácie pred rutinou a chuť učiť sa niečo nové. Zariadenie MGI JETvarnish 3D prichádza s vlastným patentovaným skenerom s umelou inteligenciou. Ide o tzv. SmartScanner System. Každý výtlačok sa v zariadení naskenuje a vytvoria sa na ňom referenčné body, ktoré sa porovnávajú s digitálnou predlohou. Výsledkom je veľká presnosť nanášania laku na potlačené materiály. Odchýlka sa pohybuje iba na úrovni 0,2 milimetra. Tá je voľným okom takmer neviditeľná.


Trh ide za najlepšími
To, že obal predáva je stará známa vec. To, že to naozaj funguje potvrdzujú aj klienti Litografu. „Prednedávnom sme pre výrobcu ginger shotov pripravili grafický návrh úplne nových etikiet s využitím 3D lakovania a 3D razby. Už onedlho nám klient hlásil nárast predaja. Som presvedčený, že zákazníkovi sa totiž produkt, ktorý si má kúpiť musí aj páčiť. A na to  musí grafické štúdio a tlačiar byť na jednej vlne, aby pripravili klientovi návrhy tak, aby boli na prvý pohľad zaujímavé, pútavé a súčasne etikety boli aj cenovo dostupné,“ konštatuje Jaroslav Vidra zo spoločnosti Litograf. Nárast predaja svojich výrobkov hlásia aj ďalší klienti tlačiarne. Slovenský výrobca bio nápojov a jogurtov pred zmenou etikiet predával priemerne 40 -50 tisíc produktov za rok. Zmena oslovila koncových zákazníkov a za minulý rok predali už viac ako 160 tisíc svojich produktov. Je to viac ako 4-násobok doterajšieho priemeru. „Ak ste ako tlačiar známy svojou kvalitnou prácou, každá jedna zákazka je vaša referencia. A tá prináša vašu ďalšiu a novú klientelu,“ uzatvára Jaroslav Vidra.