Osobnost

Peter Lauko - na slovičko

Peter Lauko, obchodný manažér pre produkčnú tlač Konica Minolta

10.06.2023
3 minúty 3 minúty
Obsah
V polygrafii pracuje Peter Lauko už vyše 20 rokov. Ako vyštudovaný ekonóm so zameraním na obchod a marketing na Ekonomickej univerzite v Bratislave spojil zároveň odvetvie polygrafie a obchodu v spoločnosti Konica Minolta. Od roku 2008 prináša klientom riešenia technologickej skladby v ich prevádzkach, zaoberá sa tiež stratégiou a smerovaním vo svete inovácií, a to v silnom konkurenčnom prostredí zameraným na kvalitu, ale aj profitabilitu.

Vplyv krízy na polygrafický biznis

Sú všadeprítomné reči o jednej kríze, ktorá strieda druhú ešte stále citeľné v polygrafickom, resp. tlačovom biznise?

Slovo kríza sa citeľne ozýva zo všetkých strán. Vnímame ju aj my ako výrobcovia, cítia ju naši partneri v polygrafii, aj ich klienti. Posledné roky boli totiž pre všetkých náročné. Pandémia koronavírusu vystriedala vojna na Ukrajine a boj s vysokými cenami energií. Napriek neistej dobe situácia sa postupne normalizuje a dovolím si povedať aj zlepšuje.  O nejaký čas by sme sa mali dostať v mnohých ukazovateľoch pred kovidovú úroveň. 

Zmena správania subjektov v polygrafickom priemysle

Ako podľa vášho názoru ovplyvnili ostatné roky správanie sa zákazníkov a dodávateľov polygrafického priemyslu? Sú tieto subjekty iné ako boli pred pár rokmi? Zmenilo sa ich správanie? Ako? 

Správanie sa zákazníkov ako aj dodávateľov v polygrafickom priemysle sa za posledné roky výrazne zmenilo. Nechcene sme si museli všetci zvyknúť na nové pomery o ktorých sme predtým ani nesnívali.  Tlačiari si museli zvyknúť na chýbajúce, alebo meškajúce dodávky papiera, tonerov a iných spotrebných materiálov, čo malo dopad nielen na cenu ale aj čas dodania služby. Niektoré obmedzenia v zušľachťovaní alebo inej kreatíve s pridanou hodnotou, boli tiež na čas mierne utlmené. Koncoví zákazníci zase museli strpieť to, že nie vždy každú ich požiadavku bolo  možné splniť ihneď a na 100 percent ako boli zvyknutí. 
Správanie zákazníkov a dodávateľov sa zmenilo úmyselne v tom, že všetci sme začali šetriť. Najmä ak prognóza ďalšieho vývoja je nejasná. Tu však treba zdôrazniť, že moderné technológie sa nekupujú na jednu sezónu ale na niekoľko rokov dopredu.  Aj nestabilita, ktorá charakterizuje toto obdobie nebude večná. Firmy pracujú s predikciami, finančnými plánmi dopredu. Vedia, že nepriaznivé obdobie nebude dlho trvať a musia zostať pripravení. Podľa môjho názoru by bolo najlepšie, keby ľudia ako aj firmy sa vrátili čo najrýchlejšie k  normálnemu obchodnému správaniu a pokiaľ to situácia dovolí, tvárili sa, že tu žiadne krízové obdobie neexistuje. Keď zákazníci chcú a kupujú tovar, výrobcovia sa snažia ich zaujať kvalitným, luxusným obalom a prevedením. Polygrafi sa snažia dodávať kreatívne riešenia a my zase vyrábať zariadenia, ktoré tieto nové výzvy dokážu napĺňať.  

Krízové obdobie jako príležitosť pre firmy a rast

Vnímate krízové obdobie ako príležitosť ukázať silné stránky firiem a spoločností (svojej firmy), ako možnosť vyniknúť medzi ostatnými? Čo odporúčate na prekonanie krízy a navodenie ekonomického rastu v ekonomike, odvetví a firmách?

Samozrejme, že krízové obdobia sú príležitosti. Pre veľké i malé firmy. Veľká firma dokáže prečkať krízu jednoduchšie, pretože môže nahradiť  výpadok tržieb v jednej oblastí inou, zamestnancov preškoliť. Na druhej strane s veľkými firmami sú spojené veľké náklady a neraz aj ťažkopádnejšie rozhodovanie a procesy. Pri celosvetovej kríze je potrebné si uvedomiť, že ak má problém jedna oblasť, dotýka sa to aj iných. Je však potrebné bojovať ďalej. Ak by som to veľmi zjednodušil, najlepšie riešenie je správať sa tak, že sa nič nedeje. Tak ako doteraz by sme mali mať radosť z produktov a služieb a aj si ich dopriať.  Dobré produkty a emócie sú stále dôležité a možno ešte dôležitejšie v čase krízy.   Rovnako je dôležité sa sústrediť na to, čo aktuálne trh potrebuje a prispôsobiť sa novým podmienkam.  Počas prvej koronakrízy mnohé firmy začali vyrábať dezinfekčné prostriedky, alebo šiť rúška, reštaurácie sa sústredili na rozvoz jedál, častokrát v spolupráci s taxislužbami. A ľahšie tak prečkali krízu.  Firmy by sa nemali vzdávať. Jeden subjekt totiž ťahá druhý..  Sme v tom spoločne. Ak sa bude dariť jednému, bude sa dariť postupne všetkým.
 

Stav polygrafie v novom ekonomickom cykle expanzie

Ekonomické cykly sa striedajú a po období recesie nastupuje expanzia. V akom stave nájde slovenskú a českú polygrafiu nový cyklus expanzie podľa vášho názoru a kedy by sa dal očakávať?

Som presvedčený, že nový cyklus expanzie stretne slovenskú a českú polygrafiu prekvapivo v dobrom stave. Napriek všetkým ťažkostiam, ktoré aktuálne riešime, môžeme cestovať, stretávať sa a obchodovať. Logisticky a ekonomicky sa nám ako tak darí naprávať pokazené.  Je to neporovnateľné s prvou vlnou koronakrízy. Vtedy sa trh zastavil, firmy a ľudia prestali nakupovať. Dnes je situácia zložitá ale všetci dôležití hráči na polygrafickom trhu zodpovedne pristupujú k novým výzvam.  Je tu neistota a nestabilita, momentálne spojená hlavne s cenami energií. Tá však nemôže trvať dlhodobo. Som presvedčený, že keď sa situácia upokojí, polygrafický trh sa rozbehne na plné obrátky a všetci z aktuálnej krízy vyjdeme silnejší a skúsenejší.  
 
Pre vás od nás: